گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی، گردشگری ورزشی با هدف شرکت ورزشکاران در مسابقات و یا حتی تماشای مسابقات ورزشی انجام می شود. گردشگری ورزشی به عنوان یک صنعت پر درآمد محسوب می شود.

کشورهای بسیاری در تلاشند با فراهم آوردن تمهیدات، سهمی از این بازار را به کشور خود اختصاص دهند.


انواع گردشگری ورزشی


گردشگری ورزشی فعال: در این نوع گردشگری ورزشکاران با هدف شرکت در رویدادهای ورزشی سفر می کنند. ورزش هایی مانند موج سواری، غواصی، تنیس و ... مواردی هستند که افراد برای فعالیت در مسابقات به کشورهای دیگر سفر می کنند.
گردشگری ورزشی نوستالژیک: ملاقات با مشاهیر ورزشی، بازدید از جاذبه های ورزشی، موزه های ورزشی و ورزشگاه های بزرگ در این دسته از گردشگری ورزشی قرار می گیرند.
گردشگری رویدادهای ورزشی: این دسته شامل مسابقات المپیک و جام جهانی فوتبال می باشد. که این رویراد هر 4 سال یکبار در کشورهای متفاوتی برگزار می شود.


کشورهای فعال درصنعت گردشگری ورزشی


از میان تمامی کشورهای جهان، آمریکا، اسپانیا، استرالیا و فرانسه سردمدار این صنعت می باشند. در آسیا نیز ترکیه و امارات نقش بسزایی را ایفا نموده اند. این کشورها توانایی بالایی در برنامه ریزی و شناسایی فرصت ها دارند و بخش های دولتی و خصوصی توانسته اند سرمایه گذاری موثری در این زمینه داشته باشند، آنها نیازهای گردشگران را شناسایی کرده و جهت رفاه حال گردشگران ورزشی اقدامات لازم را انجام داده اند، به مراتب بیشتر از میزان سرمایه گذاری سود قابل توجهی اخذ کرده اند. مخاطبان گردشگری ورزشی با توجه به نوع ورزش متفاوت است. اما عمده مخاطبان گردشگری ورزشی را مردان با رده سنی 18 تا 34 تشکیل می دهند.

نتیجه پایانی


صنعت گردشگری ورزشی یکی از صنایع رو به رشد است که تاثیر بسزایی در درآمدزایی و اقتصاد کشورها دارد. هر کشوری که قادر باشد زمینه های مناسب را برای برگزاری تورهای گردشگری ورزشی فراهم کند از مواهب و مزایای این صنعت بیشتر برخوردار خواهد شد.